What's Time Now?

Follow me and I'll follow u back (just inform k)

IPTA tidak patut tawar pengajian guru sekolah rendah


JERLUN 14 Jan. - Institusi pengajian tinggi awam (IPTA) tidak sepatutnya menawarkan program ijazah sarjana muda pendidikan pengkhususan sekolah rendah kerana lepasan IPTA terbabit perlu mengajar di sekolah menengah.
Penyediaan program itu di universiti-universiti merupakan antara punca utama menyebabkan lepasan ijazah sarjana muda IPTA berkaitan berdepan kesukaran untuk ditempatkan di sekolah-sekolah.
Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi (gambar) berkata, ini kerana penempatan ke sekolah-sekolah rendah dikhaskan kepada lepasan Institut Pendidikan Guru (IPG) kendalian Kementerian Pelajaran.
Jelasnya, kesukaran lepasan ijazah sarjana muda pendidikan IPTA ditempatkan di sekolah-sekolah adalah disebabkan mereka mengambil program pengkhususan sekolah rendah.
"Yang berbangkit tentang guru tidak dapat penempatan ini ialah lepasan ijazah sarjana muda pendidikan sekolah rendah dari IPTA.
"Sepatutnya universiti berkaitan tidak boleh buat program pengkhususan sekolah rendah sebab lulusan IPTA perlu mengajar di sekolah menengah," katanya.
Beliau berkata demikian selepas menghadiri majlis perjumpaan bersama guru-guru di daerah Kubang Pasu di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Megat Dewa di sini hari ini.
Mohd. Puad memberitahu, beliau mengesan masalah itu apabila mendapat senarai 20 nama daripada salah seorang lepasan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Sekolah Rendah dari sebuah IPTA yang mengadu kepadanya tentang masalah mereka.
Beliau bagaimanapun akan cuba mencari jalan dan memberi komitmen membantu mereka mendapatkan penempatan.
Dalam pada itu, beliau menjelaskan, kementerian hanya membenarkan warga negara Myanmar dan Rohingya yang mempunyai permit kerja serta dokumen yang lengkap menghantar anak-anak mereka ke sekolah kerajaan.
Katanya, ibu bapa pelajar itu perlu mempunyai pendapatan RM3,500 dan ke atas.
"Jadi pelarian yang tiada dokumen dan hanya menunjukkan kad Suruhanjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk Pelarian (UNHCR) memang tidak boleh menghantar anak-anak mereka ke sekolah kerajaan," katanya.
Jelas beliau, bagi bukan warga negara tetapi berkahwin dengan wanita atau lelaki tempatan boleh menghantar anak-anak mereka ke sekolah dengan syarat mendapat pengesahan daripada penghulu atau ketua kampung mengenai status kewarganegaraan itu.
Bagaimanapun, katanya, mereka tetap perlu membayar RM120 setahun untuk sekolah rendah manakala RM240 bagi sekolah menengah.
"Penjelasan ini diberi supaya mereka yang terlibat tidak salah faham atau terkeliru dengan syarat yang dikenakan," katanya.
Utusan Malaysia Online: 15 Januari 2010

Category:  
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response.
0 Responses
Related Posts with Thumbnails