What's Time Now?

Follow me and I'll follow u back (just inform k)

Malaysia tetap agenda pembangunan teknologi hijau 26 Januari




MIRI: Hala tuju pembangunan teknologi hijau negara akan ditetapkan setelah mesyuarat pertama Majlis Teknologi Hijau Negara yang akan dipengerusikan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, di Putrajaya pada 26 Januari ini.

Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Peter Chin, berkata lapan menteri bersama Ketua Setiausaha Negara (KSN), Tan Sri Mohd Sidek Hassan, akan menganggotai majlis itu yang juga komponen untuk mempromosi aplikasi teknologi hijau selaras dengan objektif dan matlamat Dasar Teknologi Hijau Negara.

Selain beliau, anggota Kabinet lain yang terbabit dalam majlis ini ialah Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Ong Tee Keat; Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim; Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohd Khaled Nordin; Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mustapa Mohamed; Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Seri Dr Maximus Ongkili; Menteri Kerja Raya, Datuk Shaziman Mansor; dan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Kong Cho Ha.

"Mesyuarat pertama ini menjadi langkah susulan selepas pelancaran Dasar Teknologi Hijau oleh Perdana Menteri Julai lalu," katanya pada sidang akhbar di sini, hari ini.

Beliau berkata, majlis itu mungkin akan menjemput pakar luar negara dalam bidang pembangunan teknologi hijau untuk menganggotai jawatankuasa teknikal yang bakal ditubuhkan bagi memantapkan lagi usaha kerajaan memajukan teknologi berkenaan di negara ini.

Selepas mesyuarat pertama ini, Chin berkata Najib dijangka melancarkan Skim Pinjaman Mudah Teknologi Hijau di Putrajaya.
Katanya, pelancaran skim pinjaman ini merupakan susulan kepada pengumuman dalam Bajet 2010 berkenaan peruntukan sebanyak RM1.5 bilion untuk membangunkan teknologi hijau di negara ini.

Katanya, di bawah skim ini syarikat pembekal teknologi hijau boleh membuat pinjaman sehingga RM50 juta sementara syarikat pengguna pula boleh mendapat pinjaman maksimum RM10 juta.

Chin juga berkata, kementeriannya buat julung kalinya akan menganjurkan Persidangan dan Pameran Greentech dan Produk Eko Antarabangsa Malaysia (IGEM 2010) di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC) dari 14 hingga 17 Oktober depan.

Katanya, Mesyuarat Meja Bulat Menteri-Menteri berkaitan Teknologi Hijau dan program institusi pengajian tinggi awam tempatan dan luar negara akan turut diatur semasa pameran dan persidangan antarabangsa itu. - Bernama

Category:  
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response.
0 Responses
Related Posts with Thumbnails